Reizen! - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Jeroen en Annelies Duijn/Vries - WaarBenJij.nu Reizen! - Reisverslag uit Stone Town, Tanzania van Jeroen en Annelies Duijn/Vries - WaarBenJij.nu

Reizen!

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Annelies

07 Mei 2014 | Tanzania, Stone Town

Zo, we zijn inmiddels alweer 4 weken onderweg! En niet zo'n beetje ook. Nadat we ons Holland House, de nonnen, het ziekenhuis en Kabanga gedag hadden gezegd zijn we met de meiden naar Kigoma vertrokken. Daar verbleven we met z'n allen ons laatste weekendje samen in het hotel waar we samen verbleven toen we inmiddels bijna 12 weken geleden in Kigoma aankwamen. Gelukkig gunde Kigoma ons een heerlijk zonnetje en hebben we alles af kunnen sluiten wat betreft ons onderzoek. De verslagen zijn besproken en naar Nederland verstuurd. Op maandag zijn we dan ook vertrokken naar Mwanza in een warme, overvolle bus die een tikje te hard reed waardoor het soms even billen knijpen was. Leuk is wel dat kinderen een soort algemeen goed zijn in de bus en je deze dus gewoon op schoot gedumpt krijgt. Daarnaast stopten we ook een paar keer langs de weg waarna er hard 'toilet' geroepen wordt en iedereen uit de bus de berm in rent, mannen aan de ene kant en vrouwen netjes aan de andere kant, lekker simpel!

De volgende dag zijn we met een stel wat we in het hotel ontmoet hadden, Bram en Michelle, Mwanza in gegaan om een safari in de Serengeti te regelen wat na welgeteld twee dagen, een hoop onderhandelingen en 1 oplichting gelukt is! We hebben de safari van ons leven gemaakt met een safari auto voor 4 mensen inclusief een koelkastje achterin en een dak wat gelift kon worden. We hebben gekampeerd tussen de leeuwen (Jeroen vroeg de volgende dag wat voor geluid hij rondom het kamp had gehoord, waarop de gids doodleuk antwoordde: 'Dat zullen wel leeuwen zijn geweest want die heb ik vannacht ook gehoord', aha..). We kregen instructies over de auto die niet op slot ging 's nachts voor eventuele evacuatie en als je naar de wc ging en je onderweg oog in oog kwam te staan met een dier moest je het dier aan blijven kijken en langzaam achteruit lopen richting de auto en vervolgens in de auto blijven wachten tot het gevaar geweken was. Prima instructies dus! Na een eerste dag met zebra's, giraffen, olifanten en al veel gnoe's werd de tweede dag alleen maar beter, omdat we toen een luipaard van z'n prooi hebben zien genieten in het zonnetje om een uurtje of 7 's ochtends en we 's middags een leeuw op jacht hebben gezien. Bij een groep olifanten, giraffen of zebra's reden we door, aangezien dat wel redelijk 'normaal' was geworden! De dag kon vervolgens niet beter afgesloten worden met een koud biertje vanuit de eigen koelkast in de hand uitkijkend over de great migration in het Serengeti zonnetje. De laatste dag hebben we zelfs afgesloten met 'love making' leeuwen waarbij veel geschreeuw vrij kwam, wauw! We reizen in het laagseizoen wat ertoe leidde dat we vaak het idee kregen dat we de enigen in het park waren, heerlijk!

Na deze prachtige ervaring hebben we nog maar weer eens een busreisje van 12u gepakt naar Arusha waar we een culturele tour hebben gedaan. We zouden ons dan drie dagen in het lokale leven van de Maasai storten en slapen zoals zij slapen. Waar we in het vvv-kantoor nog zaten te pleiten voor een echte slaapplaats tussen de lokale mensen, waren we bij aankomst maar wat blij met een slaapplek in een kleihutje zonder koeien en geiten in ons hutje. De kleine ronde 'boma' hutjes worden namelijk voor alles gebruikt, er wordt in gekookt (wat voor een enorme rookontwikkeling zorgt), geslapen en de koeien en geiten worden daarin 's nachts naar binnen gehaald om op ze te letten maar ook om zichzelf warm te houden. Een kleine kanttekening: een hutje is zo'n 3 bij 3 meter. We hebben 3 dagen lang heel veel gewandeld naar verschillende dorpjes en naar de koeien en geitenmarkt en voelden ons echt even een echte Maasai. De tour hebben we afgesloten met een traditionele dans waarbij de dansers het fantastisch vonden dat wij ook mee gingen doen (Jeej..)! Door het geschreeuw, gebrom, hoog gespring en slecht gehuppel van de dansers was het voor ons moeilijk ons lachen in te houden maar cultuur moet respecteerd worden, zo ook deze.

Na ons kleihutjes avontuur zijn we langs de bewolkte Kilimanjaro gezjoeft en zijn we doorgereden naar Tanga aan de kust waar we ons eerste echte Tanzaniaanse strand hebben gezien. Na een dagje chillen op het strand zijn we verder naar het zuiden getrokken, naar Pangani, waar we fietsjes hebben gehuurd en we ook lekker aan het strand gelegen hebben. Vervolgens dachten we even naar Bagamoyo te gaan (nog verder naar het zuiden) voordat we Zanzibar zouden betreden, maar deze reis bleek er even anders uit te zien dan gedacht. Tegen advies van de gidsen in in Pangani, zijn wij toch lekker naar Bagamoyo gegaan via een route die sommigen afraden en waarvan enkele zeiden dat het misschien iets te nat was om die route te nemen. Toen de buschauffeur en enkele mensen op het busstation namelijk zeiden dat het wel mogelijk was, besloten we de, op de kaart, kortste route te nemen. We hadden het regenseizoen tot nu toe namelijk wel goed doorstaan. De reis zag er zeer voortvarend uit toen we uit de grote bus werden gegooid en we direct in een klein busje werden gepropt richting Bagamoyo. Tot het van een prachtige asfaltweg een verschrikkelijke hobbelweg werd waarna de chauffeur op een gegeven moment stopte voor een volledig overstroomde weg. Hier hadden we nou ook weer niet op gerekend.. We zeiden direct tegen de chauffeur dat we dan maar met hem mee terug gingen naar het dorpje waar we vandaan kwamen waarop een jongen met z'n hoofd ons busje in kwam en zei: 'You, white people! We have to cross the river'. Oh.. werkt dat zo.

Na alle hulp van porters afgeslagen te hebben, hebben we onze slippertjes uitgetrokken en zijn we door het kniehoge water gaan lopen. Ondanks dat de mensen die ons tegemoet kwamen wel wat natter waren, bleven we stevig doorsjouwen. Op een gegeven moment zei onze vriend dus ook: 'after this bridge, the deep river starts'. Jaja.. Daar eenmaal aangekomen bleek deze rivier niet even een klein diep slootje te zijn maar een volledig overstroomd natuurgebied oid. Want mensen liepen inderdaad tot aan hun heupen in het water en het einde van de wandeling was duidelijk nog niet in zicht. Gelukkig werden we uit de brand geholpen door mannetjes in een uitgehakte boomstam wat doorging voor kano en hebben we voor een verschrikkelijke toeristenprijs de 'makkelijke' weg gekozen. Helaas ging het halverwege onze bootreis ook nog verschrikkelijk stortregenen dus zijn we bijna net zo nat geworden als wanneer we de rivier zouden oversteken maar ja, onze tassen waren nog droog en we waren zeker weer een ervaring rijker. We zijn vervolgens kletsnat in een tuktuk naar Bagamoyo gereden en hebben we daar een heerlijke koude douche genomen waarna gelukkig de zon weer ging schijnen.

Bagamoyo was heel mooi en indrukwekkend waardoor we 4 mei goed hebben ingevuld met een stadswandeling waarbij een gids ons veel over het slavernij verleden vertelde.

Inmiddels zitten we in het prachtige Stone Town op Zanzibar en is het regenseizoen wel even op z'n hevigst wat soms leidt tot rivieren in de kleine straatjes. Gelukkig is het als het droog is ook weer zonnig, heet en droog en kunnen we dus gewoon het strand weer op. We gaan zometeen op 'spice tour' en vertrekken we morgen naar de andere kust voor wat mooiere stranden en genieten we nog even van de ruime week die nog komen gaat voordat we weer naar het Nederlandsche vertrekken.

• 07 Mei 2014 - 22:38

Irmin:

Wauwww... Wat een schitterende verhalen!

• 08 Mei 2014 - 21:24

Mama:

He reizigers, wat een enorm leuk verhaal! En wat een prachtige foto's op facebook. Jullie zullen wel moeten acclematiseren bij aankomst in het koude NL!
    Ik mis jullie heel erg, zeker nu ik weet dat jullie over twee weekjes weer thuis zijn. Geniet er nog even van. Knuffel Mama

• 12 Mei 2014 - 10:40

Marissa:

Waaaaauwwww! Mooi he die luipaarden! Vet gaaf ook die olifanten, die ga ii niet tegenkomen! Superverhalen mopjes, echte avonturiers zijn jullie! Geniet ervan!!