Onderzoeksteam J&A - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Jeroen en Annelies Duijn/Vries - WaarBenJij.nu Onderzoeksteam J&A - Reisverslag uit Kasulu, Tanzania van Jeroen en Annelies Duijn/Vries - WaarBenJij.nu

Onderzoeksteam J&A

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Annelies

12 Maart 2014 | Tanzania, Kasulu

Wow! Wat hebben wij al super veel meegemaakt in de laatste 1,5e week! We hebben schooltjes bezocht en kinderen die gesponsord worden door de Kasulu Foundation gesproken maar hebben ook het governmental hospital bezocht in Kasulu en zijn we inmiddels verhuisd naar het Holland House (!) in Kabanga! \

Ons project ligt perfect op schema. Wanneer we scholen of ziekenhuizen bezoeken voelen we ons echt hoog bezoek. Eerst moeten we dan bij de directeur uitleggen wat we komen doen waarna alles met ons gedeeld wordt. Ze geven zelfs alle statistieken en cijfers zomaar aan ons voor ons onderzoek. Ook bij de scholen worden de resultaten van de kids uitgebreid besproken.
Het governmental hospital was wel erg indrukwekkend om te bezoeken. Er liggen namelijk amper lakens op de stalen bedjes met een dun matrasje en patienten liggen met 2 en soms zelfs met 3 mensen op 1 bed! Er is hier naast het tekort aan bedden ook een ernstig tekort aan ziekenhuispersoneel en dat leidt ertoe dat er alleen 3 assistant medical officers zijn (eigenlijk een soort co-assistenten) die dokters worden genoemd en er bijvoorbeeld eigenlijk 130 verpleegkundigen nodig zijn maar er maar 45 op de loonlijst staan. Dit zorgt ervoor dat verpleegkundigen dus twee grote afdelingen onder zich hebben en zelf ook operaties uitvoeren.. Ook aan medicijnen is een tekort en toen we de x-ray wilden zien bleek deze niet te werken. Het grootste probleem is geld, wat mensen vaak niet hebben. Het is dus al met al best een uitdaging om een compleet nieuwe kliniek op te zetten.

Inmiddels zijn we dus naar Kabanga verhuisd omdat dit financieel iets voordeliger uitkwam voor ons 6 weekse verblijf en zitten dus nu in het befaamde Holland House waar Rimkje ook heeft gezeten (gek idee!). Er zitten nu ook 4 Nederlandse verpleegkundigen en het is heel gezellig!

Gisteren zijn we mee geweest op outreach (het 'mobiele hospitaal') wat een hele beleving was. Het had namelijk de hele nacht en ochtend geregend en mocht nou net het geval dat de outreach precies bedoeld is voor moeilijk bereikbare plekken in deze regio.. Met de 4x4 Jeep gleden we dus nog steeds van de kleiweggetjes af en moesten we door rivieren die nog net even wat dieper leken. We hadden een perfecte chauffeur waarvan ik het idee kreeg dat dit niet zijn eerste keer was dus dat stelde nog wel gerust. Toen we bij 'de boom' in het dorpje aankwamen druppelde ook een voor een de zwangere vrouwen en de moeders met kindjes 'binnen'. Alle kindjes werden gewogen (aan een touw aan een tak van de boom) en alle moeders werden na een voorlichting over hun zwangerschap allemaal gecontroleerd. De kleine kinderen moesten ook bijna allemaal gevaccineerd worden en dat mocht Jeroen dus doen. Ik mocht vervolgens de krabbel zetten als het kindje alle spuitjes had gehad dus we konden eigenlijk gewoon samen op outreach ;) We hebben zoooveel zwarte kindjes gezien! Ze liggen dan eerst heel vrolijk bij mama op schoot en vervolgens sturen wij ze na de prikjes weer huilend weg.. wel heel schattig!

Vandaag loopt Jeroen mee met de arts (een meisje wat net haar medische studie heeft afgerond en nu de enige arts in Kabanga is) en mocht gelijk al twee keizersnedes bijwonen! Jeroen vertelde me net, toen hij kwam lunchen, dat de arts voordat ze de OK op gingen eerst nog even vroeg of Jeroen al eerder een keizersnee had gedaan. Nou... gelukkig was Jeroen eerlijk en heeft hij nog een keer uitgelegd dat hij nog niet is afgestudeerd en het in Nederland dan nog steeds niet gebruikelijk is dat je als basisarts keizersnedes doet, anders had hij het waarschijnlijk zelf mogen doen. Bij de tweede keizersnee wilde hij volgens mij nu wel assisteren. Een totaal andere wereld dus!

We gaan volgende week nog een ander health center in de buurt bekijken en hopen ook nog naar de gemeente te kunnen voor een benadering van de populatie in deze regio (precies zal het nooit zijn omdat niet iedereen een geboortecertificaat heeft). Ook staan er nog wat schooltjes op de planning en gaan we komend weekend even chillen in Kigoma.

• 12 Maart 2014 - 15:52

Marissa:

Zoals ik al zei, echt waanzinnig. Gewoon niet voor te stellen (want mijn voorstelling zal het niet halen bij jullie werkelijkheid!). Geniet ervan mopjes! KNUFFELS

• 12 Maart 2014 - 16:31

Michiel:

Heey JA!

Wat een mooi verhaal weer, zo herkenbaar ook! Leuk dat jullie nu in het Holland House zitten, lekker tuintje hè? Pas wel op dat de locals je mobiel niet jatten hèhè...
    Lekker genieten nog, ik kijk alvast uit naar de volgende update :D

Kuss Michiel

• 12 Maart 2014 - 18:40

Jaap:

Te gek wat jullie meemaken.
    Ben wel benieuwd naar jullie verhuizing naar het Holland House , geen compound meer?
    Uiteraard ben ik super trots op wat jullie doen en kijk uit naar het vervolg.
    Veel plezier, geniet ervan.

• 12 Maart 2014 - 19:01

Rimkje:

Wauw wauw wauw en nog eens wauw!! Nimefurahi! Ik heb zo vreselijk veel zin bij jullie langs te komen, heb zelfs over jullie in Kabanga gedroomd vannacht! Haha. Ik ben zo benieuwd naar alle foto's en beelden van Kabanga, het ziekenhuis en het Holland House! Heb zoveel te vragen... Maar jullie moeten eerst zelf genieten. Ik kijk uit naar het volgende verhaal!! Tutaonana na busu kubwa!

• 12 Maart 2014 - 20:50

Ron:

Wat geweldig om te lezen. Hoewel het moeilijk is om het Afrikaanse beeld voor te stellen, wordt het door jullie verhaal wel duidelijk.
    Heel benieuwd naar jullie verdere belevenissen. Liefs Ina en Ron

• 13 Maart 2014 - 07:50

Justin:

Hee lieverds!

Super super vet! Klinkt allemaal erg interessant en super gaaf om mee te maken; en het is wel een iets andere wereld eh. Gotta love Africa :) Geniet er verder van!

Be safe!

JT